Dinner

Speltlasagne met pompoen en truffelolie

pompoenlasagne

Ingrediënten (2 personen)

  • 1 kleine butternut
  • 1 rode ajuin
  • Truffelolie
  • +- 4 lasagnebladen
  • 200g puur rundsgehakt (liefst zonder toevoegingen)
  • 1 teentje look
  • Geraspte kaas (Ik gebruik vegan smeltkaas of lactose-vrije)
  • Provençaalse kruiden
  • Pompoenpitjes (optioneel)

How to

  1. Verwarm de oven op 180°.
  2. Snij de butternutpompoen in stukken en leg ze in een grote ovenschotel samen met de ajuinringen, een goede scheut olijfolie, zout, peper en klein handje provençaalse kruiden.
  3. Meng alles goed door elkaar en zet de ovenschotel in de voorverwarmde oven voor ongeveer 45 minuten. Draai regelmatig eens om.
  4. Ondertussen kan je het gehakt bakken. Klein scheutje olijfolie in de pan, je gehakt erin en dan wachten tot het water is opgelost. Kruid af met peper en zout.
  5. Wanneer de pompoen klaar is haal je deze uit de oven en gooi je het in de blender samen met het teentje look en een goede scheut truffelolie. (Ik ben enorme fan van truffelolie en van mij mag dit goed doorsmaken. Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders door de specifieke smaak ervan. Ik zet er dus geen exacte hoeveelheid bij. Meestal gebruik ik ongeveer 4 à 5 eetlepels voor dit gerecht)
  6. Wanneer het een lekker geheel is, is je puree klaar en kan je de lasagne beginnen maken.
  7. Leg eerst het gehakt op de bodem en vervolgens enkele lasagnebladen. De derde laag is de puree met daarbovenop nog eens lasagnebladen. En als laatste een laag puree + geraspte kaas en pompoenpitjes.
  8. Zet de lasagne vervolgens nog 40 minuten op 180° in de oven. (Tenzij de verpakking iets anders zegt)
  9. Een makkelijk gerechtje waar je volgens mij iedereen gelukkig mee kan maken!
  10. Smakelijk!

Opmerkingen

  • Om het is smeuïger te maken kan je er altijd wat extra room/melk bij de puree doen. Ik prefereer rijstroom of rijstmelk waar dus geen lactose inzit en licht verteerbaar is.
  • Ik gebruik graag speltlasagne omdat ik dit makkelijker verteer. Maar er zijn erg veel opties. Als je glutenintolerant bent kan je ook glutenvrije lasagnebladen kopen in bijvoorbeeld Albert Heijn.
  • Je kan dit gerechtje ook makkelijk vegetarisch maken door het gehakt te vervangen door vegetarisch gehakt bijvoorbeeld!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply